Vanliga frågor och svar

  • Varför måste jag dela med mig av en officiell ID-handling?

    {{PANEL}} ägs av Dynata, världens största företag inom förstapartsdata.Att samla in korrekta och tillförlitliga data genom enkätsvar är grunden för allt vi gör, och utan denna insamling skulle vi inte kunna bedriva någon verksamhet eller erbjuda attraktiva belöningar för våra medlemmar.

    Marknadsundersökningar är en starkt reglerad bransch, och identitetsbevis i form av myndighetsutfärdade ID-handlingar är det snabbaste, säkraste och mest tillförlitliga sättet att verifiera en persons identitet.

  • Jag är osäker på om jag kan lita på Veriff. Är det verkligen ett pålitligt företag?

    Ja, Veriff är ett pålitligt företag. Företaget uppfyller kraven i CCPA, GDPR, WCAG, SOC2 typ II och ISO 27001. Det innebär att de vidtar omfattande åtgärder för att hålla din information säker.

    ISO 27001 är till exempel den internationella standarden för ledningssystem för informationssäkerhet.

    Att Veriff är ISO 27001-certifierade innebär att företaget har ett system på plats för att hantera datasäkerhetsrelaterade risker, och att de kan hantera information på ett säkert sätt.

    Är du fortfarande osäker? Här är en lista med ledande varumärken som använder Veriff för verifiering.

  • Behöver jag oroa mig för i vilket land Veriff finns?

    Nej. Veriff har sitt säte i Estland som är medlem i Europeiska unionen. Som EU-medlemsstat måste Estland följa EU:s lagar, inklusive dataskyddsbestämmelser som GDPR. Estland är också känt för att vara ledande i Europa när det gäller teknisk utveckling. Här är några exempel på Estlands ledarskap inom teknikbranschen:

    · NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence (CCDCOE) ligger i Estland.

    · Europeiska unionens byrå för hantering av stora IT-system, eu-LISA, har sitt säte i Estland.

    · Ledande teknikföretag som Skype och TransferWise grundades i Estland.

  • Vad gör Veriff med min information?

    För det första använder Veriff din ID-handling och din selfie för att bekräfta din identitet.

    Veriff delar din information med {{PANEL}}.


    För det andra lagrar Veriff endast dina uppgifter under en begränsad tid.

    Företaget behåller endast dina uppgifter så länge som det är nödvändigt enligt lag eller avtal eller för att de ska kunna utföra sina tjänster.

    Dessutom krypteras dina uppgifter så att de förblir säkra.

    Veriff krypterar din information under lagring och transport. Det innebär att informationen konverteras till en kod som endast kan nås eller dekrypteras av någon som har rätt krypteringsnyckel.

    Detta förhindrar obehörig åtkomst till dina uppgifter och säkerställer att all överföring eller användning av din information sker med 100 % konfidentialitet.

    Veriff är också SOC 2 typ 2-certifierat, vilket innebär att företagets system är utformade så att din information hålls säker.

  • Vad gör jag om jag inte har någon ID-handling?

    Kontakta medlemssupporten genom att klicka här. När du gör det öppnas supportwidgeten. Bläddra längst ned i widgeten, klicka på "Kontakta oss" och fyll sedan i formuläret med så mycket information som möjligt.

  • Jag gick med i panelen innan Veriff introducerades. Varför fick jag ingen information om att verifiering krävdes?

    Veriff används mycket sällan, och alla medlemmar behöver inte verifieras.

    Oavsett detta har vi informerat vi våra medlemmar om Veriff på belöningssidan och på den här särskilda Veriff-sidan.

    Framöver kommer vi att fortsätta att vara transparenta om Veriff genom att göra processen så tydlig och lättbegriplig som möjligt.

  • Följer Veriff lokala bestämmelser om datainsamling och konsumentskydd?

    Veriff uppfyller kraven i California Consumer Privacy Act (CCPA) och den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR).

  • Vad händer om jag av misstag laddar upp ett suddigt foto?

    Oroa dig inte! Veriffs system upptäcker automatiskt om du laddar upp ett foto som är suddigt, och du kommer inte att kunna slutföra processen förrän du har laddat upp ett tydligt foto. Du kan alltså ta om bilden så många gånger som det behövs.

  • Jag är medlem sedan länge – varför behöver jag verifiera?

    Om du uppmanas att genomgå verifiering betyder det att du har flaggats automatiskt av vårt system.

    Det finns flera möjliga orsaker till att en medlem flaggas (t.ex. att medlemmen går igenom undersökningar för snabbt eller oavsiktligt uppger inkonsekvent information).

    Vi är medvetna om risken för att pålitliga medlemmar flaggas för verifiering "av misstag". Om detta drabbar dig ber vi dig att ändå gå igenom processen, och om din förståelse för varför det är nödvändigt.

    Vi vill att du ska veta hur mycket vi värdesätter och uppskattar ditt medlemskap. {{PANEL}} skulle inte kunna genomföras utan medlemmar som du.

  • Jag har inte uppmanats att verifiera – är något fel?

    Endast de medlemmar som flaggas automatiskt av vårt system kommer att uppmanas att verifiera via Veriff.

  • Vad händer om jag inte vill verifiera?

    Vi förstår att du kan känna dig osäker på vad verifiering via Veriff innebär. Du kommer att kunna använda {{PANEL}} även om du inte verifierar, men du kommer inte att kunna lösa in några belöningar. Om du genomgår verifiering med godkänt resultat kan du fortsätta att lösa in belöningar.

  • Min verifiering misslyckades. Vad händer nu?

    Ditt konto låses tillfälligt. Kontakta medlemssupporten, så hjälper de dig vidare. Please Klicka här för att öppna supportwidgeten. Bläddra längst ned i widgeten och klicka på "Kontakta oss". Fyll sedan i formuläret och ange rubriken "Veriff-verifiering misslyckades" och ämnet "Övrigt".